איך להתעשר בלי מאמץ ומהר?

לא אחת אנחנו נתקלים ברשתות החברתיות בהבטחות שונות ומשונות לכסף קל ולהזדמנויות להתעשרות מהירה – בין אם זה על ידי שיווק של השקעות מנקרות עיניים, שיכולות להכניס לנו עשרות אחוזי תשואה, ובין אם זה קורסים שמבטיחים לנו ידע לאיך להתעשר בקלות.

בשבועות האחרונים עלו לכותרות הונאות כאלו ואחרות שעשו הדים ברשתות החברתיות ולכן במאמר הזה אני רוצה להתמקד בסוגים שונים של הונאות פיננסיות ואיך תוכלו לזהות ולהימנע מהן.

את המאמר הזה הכנתי על בסיס אחד הפרקים בסדרה המצוינת שנקראת – מקרוב: כסף, סדרה המוקדשת לנושאים פיננסיים, שונים מתוך מטרה להרחיב לנו את ההשכלה הפיננסית (ראו זאת כהמלצת צפייה).

 

הונאות ועקיצות, אלו לא תופעות חדשות ולא אופייניות רק לעולם של הרשתות החברתיות, אלא היו קיימות מאז ומעולם. כבר מאות שנים שתרמיות כספים הפכו אנשים למיליונרים ברחבי העולם.

למשל – ב1821 היה אדם שהחליט לספר לכולם על כך שגילה ארץ מדהימה וחדשה עם אדמה עשירה ופורייה. בנוסף הגדיל לספר שיש בארץ הזו גם זהב בשפע, הוא אפילו העניק שם למקום הזה והקים מדינה ממש עם דגל והמנון, יצר גם מטבע והזמין אנשים לקנות קרקעות.

אבל אתם כבר ודאי מתארים לעצמכם שהמדינה הזו לא הייתה במציאות, זו הייתה למעשה הונדורס.. הוא המציא את כל העסק הזה ועל הדרך גרף 20 מיליון דולר (לפי ערך הדולר של היום) ממכירת קרקעות לא חוקית.

אז גם בעבר היו תרמיות פיננסיות גדולות, אשר נעשו בעיקר דרך מכתבי דואר, טלוויזיה, טלמרקטינג ומכירות דלת-לדלת.

התופעה גדלה לממדים עצומים עם כניסת האינטרנט והתפתחות הרשתות החברתיות, כיוון שזה יצר לנוכלים פלטפורמה מאוד נגישה וזולה לפרוס את "הרשת" שלהם ולתפוס אנשים תמימים.

בסדרה "בקרוב: כסף" הם סקרו 5 סוגים של תרמיות פיננסיות:

 

תרמיות התשלום מראש

כשהתחיל עידן המיילים, החלו לצוץ כל מיני הודעות במייל על זכייה בפרסים (האמת שאני אפילו זוכרת שאי שם ב2009 קיבלתי מייל שזכיתי בהגרלה שהתקיימה באנגליה ומגיע לי מיליון יורו או משהו כזה J ). הקאץ' היה שכדי "לאסוף" את כספי הזכייה, אנשים צריכים "רק" לשלם מס קטן, או עמלה שולית. ואכן – אנשים שילמו כסף רק בשביל הבטחה לקבל יותר כסף, שכמובן לא היה קיים.

סוג מיילים פופולריים נוספים שהיו קיימים, היו כאלו שהבטיחו הלוואה וביקשו מאנשים לשלם סכום מסוים מראש. כלומר, משלמים סכום מסוים עכשיו כדי להרוויח כסף רב בעתיד, וגם כאן – כסף שלעולם לא יגיע.

עוד דוגמה, אתם אולי מכירים אותה – מייל מאדם מאוד עשיר שזקוק לסכום כסף קטן כדי להיחלץ מצרה – ובתמורה הוא מבטיח לצ'פר אתכם בסכום מאוד גדול. גם לי אישית יצא להיתקל כבר בלא מעט מיילים כאלו לאורך השנים, כביכול מאנשים שנקלעו לבעיה, והם חייבים עזרה כספית דחופה והם ידאגו לצ'פר אותנו בהמשך.

המיילים המתוחכמים יותר גם יודעים להכניס פנימה שם של מישהו שאנחנו מכירים מתוך רשימת אנשי הקשר שלנו, כדי שזה יראה אמין.

תרמיות תשלום מראש כאלו מצליחות עדיין לגרוף מיליוני דולרים מדי שנה.

לנפח ולזרוק

תרמית פופלרית אחרת, מעט מורכבת יותר היא "לנפח ולזרוק", זה נשמע טוב יותר באנגלית: PUMP AND DUMP. מדובר בתרמית שמטרתה לנפח מחיר של נייר ערך מסוים ולאחר גריפת הרווחים – למכור אותו. כלומר משכנעים אנשים להשקיע במשהו חסר ערך, דבר אשר גורם למחיר שלו לעלות  ואז יוזמי ההונאה מוכרים את המניות שלהם בשיא. זה קורה בדרך כלל במניות ובמטבעות קריפטוגרפיים.

איך זה עובד?

הנוכלים שולחים הודעות בינם לבין עצמם, למשל בקבוצות ואטסאפ או טלגרם, כדי לקנות את המנייה או המטבע, הם גורמים למחיר שלו לעלות כדי שאחרים, התמימים, יחשבו שקורה פה משהו טוב וגם הם יצטרפו לחגיגה, ואכן זה מה שקורה הם מתפתים לקנות והנוכלים ממהרים למכור את המניה וגורמים למחיר לצנוח (כללי היצע וביקוש סטנדרטיים). כך הם משאירים את התמימים מאחור, עם הפסדים שלא יוכלו לתקן..

כל התהליך הזה יכול לקרות ממש בכמה דקות.

הונאות פונזי

תרמית פונזי, נקראת על שם צ'ארלס פונזי, יכולה להחזיק מעמד גם עשרות שנים. בשנת 1920 פונזי הבטיח לאנשים הבטחה פנטסטית – הכפלת השקעה תוך 90 יום, באחריות! למעשה מה שהוא עשה זה לשלם למשקיעים ותיקים מכספם של משקיעים חדשים.

כך פועלת תרמית פונזי – לווים כסף מאדם א' כדי לשלם לאדם ב' וכן הלאה. כל עוד אנשים לא דורשים את כספם, זה יכול להימשך שנים. ברגע שמספיק אנשים ידרשו את כספם בו זמנית – כל העסק יתמוטט.

זה, למשל, מה שקרה ב2008 עם מיידוף, שגלגל בשיטה הזו מיליארדי דולרים.

תרמית פירמידה

אל תתבלבלו בין תרמית פונזי לבין תרמית פירמידה, שהיא הסוג הרביעי של הונאות פיננסיות.

בתרמית פירמידה לא לווים כסף מאדם אחד כדי לשלם לאדם שני, אלא משלמים לאדם א' אם הוא משכנע את אדם ב' להצטרף לתוכנית. ואז אם אדם ב' מצרף את אדם ג', אדם א ואדם ב' מקבלים אחוזים. וכן הלאה והלאה.

נכון, גם חברות שיווק רשתי מתבססות על גיוס חברים. בטח ראיתם אנשים שמנסים למכור מוצרים באינטרנט, אולי אפילו חברים או בני משפחה, והם אומרים לכם כמה שזה עסק טוב וכדאי לכם להצטרף גם ולהרוויח. אבל חברות שיווק רשתי הן עסקים חוקיים, כי יש כאן מוצר, ויש לקוחות חיצוניים שקונים את המוצר (על אף שבמאות חברות של שיווק רשתי גילו שעובדים מדווחים על הפסד כספי).

תרמיות פירמידה הן שונות מתרמיות פונזי בכך שהמוצרים שלהן חסרי ערך לכם רוב הכסף מגיע מגיוס מצטרפים. וכשלא נשארים אנשים שאפשר לצרף לתרמית, כל העסק קורס.

תרמיות הקורסים

הסוג החמישי והאחרון הוא תרמיות הקורסים!  הן דומות לתרמיות של תשלום מראש, אבל במקום להבטיח לאנשים כסף ביד, מבטיחים להם ידע שאמור להניב להם הרבה כסף. רוב הקורסים הללו לא באמת מספקות את הסחורה. מנטורים שמבטיחים לכם – תפעלו לפי השיטה שלי, צעד אחר צעד ואתם תהיו עשירים לנצח. בדרך כלל זה מלווה בסיפורים מרתקים על אנשים אחרים שממש התעשרו מהשיטה שלהם. הם גם יודעים ליצור תחושה של דחיפות כדי שנשלם להם ממש עכשיו אחרת נפסיד את ההנחה או את היכולת להצטרף.

היום בעידן האינטרנט כל כך קל לרוץ עם הונאות שונות – הרי לא צריך שכולם יפלו בפח, מספיק לפרוס רשת רחבה ולתפוס רק כמה. העלויות הן זולות, והם גורפים רווחים עצומים. האינטרנט הפך את זירת ההונאות לכל כך קלה, שאפילו נוכלים קטנים יכולים בקלות להרוויח.

כשהשיווק באינטרנט הפך להיות להיט צצו מלא מנטורים שהבטיחו ללמד אנשים איך לעשות מיליונים ברשת. וגם רשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם נתנו לנוכלים דרך חדשה להגיע לקהל על ידי קידום ממומן.

למשל, כשאמזון הפכה פופלרית, צצו מנטורים שמלמדים איך לרכוש מוצרים בזול ואז למכור אותם ברווח.

דוגמה נוספת היא בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים, שעם עלייתם צצו גם הונאות פונזי של מטבעות. למשל – חברת  onecoin גייסה מיליוני דולרים על ידי הבטחה למטבע מבוזר שיהיה הלהיט של העולם. הם ממש הבטיחו שהוא יהיה המחסל של הביטקוין. משרדי onecoin צצו מסביב לעולם, אנשים השקיעו מעל 4 מילארדי דולר מ175 מדינות. אבל כשאותם משקיעים רצו להמיר את המטבעות לדולרים, בעלת החברה נעלמה. הכל היה הונאה אחת גדולה.

כמה אנשים נפגעו לאורך השנים מתרמיות כאלו? קשה לדעת..

נפגעי הונאה מתמודדים עם הונאה בדרכים שונות

יש אנשים שלא יודו שהם הלכו שולל והפסידו כסף, הם מתביישים להודות שהיו תמימים.  40% מהנפגעים לא מספרים שנפגעו. 20% מדווחים. לכן לעולם לא נדע כמה באמת נפגעים יש כי אי אפשר למדוד דיווחים שלא קיימים. 

אנשים לא ירוצו לדווח כי הם לא מאמינים שזה יעזור להם אז למה לטרוח. אבל למעשה – זה כן יכול לעזור לתפוס את הנוכלים. אז כדאי מאוד לדווח וגם להעלות מודעות בנושא.

ברשתות החברתיות אתם תתקלו בעשרות גורואים שמבטיחים ללמד אתכם איך להתעשר במהירות, הם יראו לכם איך הם הצליחו להרוויח מיליוני דולרים בשנה בזכות השיטה שלהם ושגם אתם יכולים. האמת היא שקשה להבדיל בין יזם בעל ביטחון וכוונות טובות לנוכל. אבל האחריות היא שלכם לבדוק בציציות ולא ללכת עיוורים אחרי הבטחות.  

ככל שההבטחות גדולות יותר, הסיכון שתיפלו בפח הוא גדול יותר.

לכן אני גם מאוד לא אוהבת את כל ההבטחות להתעשרות, לחופש כלכלי ולהכנסות פסיביות ואני מדברת על זה הרבה בוובינרים שלי. 

מה שאתם כן צריכים זה כלים להתנהלות כלכלית נכונה ומצמיחה, כזו שמעבירה אתכם מהתנהלות כושלת של הישרדות להתנהלות חכמה של צמיחה. 

כן יש שיטות, כן יש ידע שצריך ללמוד וליישם, אך האם זה יגרום להתעשרות? אף אחד לא יכול להתחייב על זה. 

כדי להגיע למצב של התעשרות אתם צריכים להיות מוכנים לשלם את המחירים שזה דורש, וזה כבר נושא למאמר חדש 🙂

לסיכום, חשוב לי שתצאו מפה עם מסר אחד מאוד חשוב –

היו זהירים עם הכסף שלכם. אל תלכו אחרי הבטחות גרנדיוזיות. תתייעצו עם מומחים נטולי אינטרס

ותזכרו כלל אחד מאוד חשוב

אם זה טוב בכדי להיות אמיתי – כנראה שזה לא אמיתי!

 

אתם מוזמנים לשתף את המאמר הזה כדי שגם אחרים יחשפו אליו ויוכלו להשכיל ממנו

ואם אתם רוצים את הליווי שלנו בתהליך הזה, זה הזמן שלכם ליצור איתנו קשר

שלכם,

מיטל

אהבתם? שתפו:

Facebook
WhatsApp

תפריט נגישות