איך עוברים בנק בשלום וללא תקלות?

ינואר 2024

 

לפני שנים בודדות נכנסה לחיינו הרפורמה שמאפשרת לנו לעבור בנק בלחיצת כפתור. ועדיין רובנו שבויים של הבנק שלנו וחוששים לעבור, למרות שלא אחת זה עולה לנו בעמלות גבוהות שמצטברות לאורך חיינו לסכומים לא מבוטלים.

לכן, הפעם אני רוצה לשתף אתכם מחוויית המעבר שלנו, ולאיזה דברים כדאי לכם לשים לב. כי אפילו שמדובר כביכול בלחיצת כפתור, יש הרבה דברים שאתם לא רוצים שיפלו לכם בין הכסאות.


למה בכלל החלטנו לעבור בנק?

קודם כל, אתחיל בלשתף אתכם בסיבה שגרמה לנו לעבור בנק אחרי כמעט שני עשורים.

לפני כחודשיים שמנו לב שהסתיימה לנו הטבה בחשבון הבנק, שהקנתה לנו פטור מעמלות עובר ושב. זו הטבה שהייתה לנו במשך כל השנים.

כמובן, מייד יצרתי קשר כדי לחדש את ההטבה, ואף פעם לא הייתה לי בעיה עם זה. תמיד נעניתי בחיוב. הפעם, להפתעתי הרבה – לא הסכימו לחדש לי. אפילו כשניסיתי להפעיל קשרים מתוך הבנק.

ככל הנראה הסיבה לכך הייתה הוצאת פעילות תיק ההשקעות שלנו מהבנק. הם לא אהבו את זה (למרות שכמובן נתתי להם הזדמנות להשוות תנאים לפני שהוצאנו מהם את התיק).

בכל מקרה, נאה דורש נאה מקיים – כמו שאני מלמדת את הלקוחות שלי, לא התחתנתי עם הבנק, זה הזמן לעשות סקר שוק ולבדוק איזה בנק אחר יהיה מוכן לקבל זוג נחמד כמונו, ללא עמלות עו"ש.

אחרי בדיקה זריזה מצאתי בנק כזה, שהסכים לתת 3 שנים פטור מעמלות עו"ש, בכפוף להכנסה מסוימת בחודש וגיהוץ הכרטיס הבנקאי בגובה מסויים. שניהם היו תנאים מצטברים שהיה לי ברור שנעמוד בהם. והלכנו על זה.

כמובן רגע לפני שחתמנו עם הבנק החדש, נתתי צ'אנס אחרון מול הבנק הקיים, ובדקתי האם יסכימו להשוות את ההצעה – פטור מעמלות עו"ש למשך 3 שנים. התשובה של הפקידה בבנק הייתה חצי מפתיעה חצי מצחיקה:

"מיטל, את צריכה להבין, גם הבנק צריך להרוויח, אני לא יכולה לתת לך את ההטבה הזו"

אם היא רק הייתה יודעת לקרוא את הדוחות הכספיים של הבנק, זה משפט שהיא לא הייתה אומרת ללקוחות.

סיימנו איתם.

עברנו לבנק חדש.

הודות לתהליך הניוד בקליק, אכן היו דברים שהלכו חלק ובלי התעסקות מצדנו, אבל גם היו דברים שכן הצריכו התעסקות ומעקב שלנו.


אז הנה כמה נקודות שכדאי לשים לב כשאתם עוברים בנק:


1. עשו מראש רשימה מסודרת של כל הוראות הקבע שלכם. מה יורד מאיפה. האם מחשבון העו"ש ישירות, או מאחד מהכרטיסים שלכם (כן – גם הוראות הקבע והתשלומים מהכרטיסים הבנקאיים הישנים עוברים כחלק מהניוד לכרטיסים החדשים)

אנחנו עשינו את זה בקובץ גוגל דרייב וחילקנו בינינו אחריות לבדיקה. כל דבר שבדקנו וסיימנו איתנו – ציינו בקובץ.

2. כרטיס אשראי בנקאי – מתבטל בעת הניוד, כלומר לא תוכלו להמשיך לעשות בו שימוש. התשלומים שקיימים בו אמורים לרדת מהחשבון החדש. בפועל אצלנו ראיתי שזה ירד מהחשבון הישן גם אחרי הניוד, ואחרי פנייה לבנק החדש הם סידרו את זה.

3. כרטיסי אשראי חוץ בנקאיים – לא הייתי סומכת על הניוד, אלא יוצרת קשר עם החברה ומעדכנת שהחלפתם חשבון בנק

4. עדכון יזום על החלפת אמצעי תשלום/פרטי חשבון בנק – מתוך רשימת הוראות הקבע שלכם, בדקו איזה דברים הם ממש חשובים ומשמעותיים ולהם כדאי לבצע עדכון פרטי כרטיס אשראי בצורה עצמאית טרום הניוד. כי כן לפעמים יש דברים שנופלים בין הכסאות ואז החיוב לא מתבצע/חוזר ואתם לא רוצים למצוא את עצמכם פתאום בחוב. 

5. אחרי שביצעתם את הניוד, השאירו את החשבון הישן פחות לחודש נוסף ותעקבו לראות שלא יורדים ממנו דברים או נכנסים אליו כספים. בעיקרון כל כסף שמופקד לכם לחשבון הישן אחרי הניוד אמור לעבור אוטומטית לחשבון החדש, אבל תעקבו אחרי זה. כנ"ל לגבי הורדות.

6. תיק ניירות ערך שיש לכם בחשבון – עובר AS IS , למעט ניירות ערך מסויימים שיכולה להיות איתם בעיה. ועדיין, עשו לכם צילום מסך בבוקר ההעברה ותוודאו לאחר מכן שהכל עבר חלק.

7. תוכניות חיסכוןלא עוברות. אנחנו שברנו תוכנית חיסכון שהייתה לנו. לא היה לנו קנס אבל גם לא קיבלנו את הריבית שנצברה. זה לא היה סכום גדול אז לא היה אכפת לנו.

8. אחרי שראיתם שהכל עבר תקין, תוכלו לסגור את החשבון הישן. אם יש בו משכנתה, יכול להיות שתצטרכו לעשות פעולה אחרת, לא סגירה, אולי הקפאה או משהו כזה (בכל בנק זה משהו אחר). בדקו זאת מול הבנק שלכם.


נקודות חשובות נוספות:


  • הניוד עובד כמו "שיחת עקוב אחרי" או "דואר עוקב", וממה שאני הבנתי כל הפעילות עוברת ככה ללא עלות ובצורה אוטומטית למשך שנתיים (נכון ליום כתיבת פוסט זה. תבדקו את הדברים). לכן, בכל מקרה ההמלצה שלי היא גם אחרי תהליך הניוד, לעבור על הדברים ולבצע לאט לאט עדכונים של חשבון הבנק שלכם בכל אחד מהדברים (הוראות קבע, כרטיסים וכו').
  • ישנם חשבונות שלא ניתן לעשות בהם ניוד (למשל חשבון מוגבל). בדקו את הדברים לפני
  • אני העדפתי לבצע את הניוד לאחר שעשיתי שיחה מקדימה עם הבנק אליו רצינו לעבור ואף ביצענו פגישה פיזית. היה לי חשוב לוודא את כל הדברים והתנאים מראש.
  • משכנתה והלוואות אינן עוברות כחלק מהניוד. בדקו מראש איך אתם מתנהלים עם הסוגיות האלו כחלק מהמעבר.

 

לסיכום 


לא התחתנתם עם הבנק. ניסיתם לבקש ממנו הטבת פטור מעמלות עו"ש ולא הסכימו לתת לכם? עברו לבנק אחר. הרבה לקוחות שלי עשו את זה אחרי שפקחתי להם את העיניים בנושא. כנ"ל לגבי כרטיסי אשראי. אין צורך לשלם דמי כרטיס כשאפשר בקלות לעבור לכרטיס אשראי חוץ בנקאי ללא דמי כרטיס.


זה אפשרי. זה מגיע לכם. אז למה לא?


עוד על התנהלות מול בנקים, צפו בסרטון שעשיתי עם רעות נגר קסלברנר כאן:

אהבתם? שתפו:

Facebook
WhatsApp

תפריט נגישות